Fem offentlige organisationer gennemførte i 2008 det første pilotprojekt i Holland.
1. Overijssel Provinsen
2. The UWV (Socialnævnet)
3. Landbrugsministeriet, Natur og fødevarekvalitet
4. Breda Kommune
5. Amersfoort Kommune
De første resultater ved brugen af medierings-lignende teknikker blev publiceret i 2008 og viste følgende effekter:
(a) En tidbesparelse på 23% for borgerne
(b) 20% forøgelse på borgertilfredshed
(c) 20% forøgelse på medarbejdertilfredshed
(d) En økonomisk besparelse på 27%
Den økonomiske besparelse er et resultat af, at metoderne skaber større afklaring omkring indholdet i klagerne og at borgerne i stort tal vælger at trække deres klage. Når dette sker i første (klage)instans får klagen heller ikke en lang gang videre i (anke)systemet, hvor den binder og trækker mange ressourcer og tid. Besparelser på borgerens tid vindes hovedsagligt ved at antallet af høringer (der er en del af det hollandske system) bliver mindre. Borgerne finder relationen til organisationen mere menneskelig, når metoderne bliver taget i brug. De værdsætter den personlige opmærksomhed, måden der bliver lyttet på og det mere løsningsorienteret fokus.
I 2009 blev metoderne testet i godt 20 offentlige organisationer spredt over 16 forskellige offentlige domæner – kommunalt, regionalt og statsligt. Resultaterne af dette større pilotprojekt viste følgende:
- Besparelser i tid & penge på 20-30%
- Klageproceduren standses i ca. 50% af sagerne
- Jobtilfredshed hos de ansatte stiger med ca. 20%
- Sagsbehandlingstid går ned med ca. 20%
- Borgertilfredshed stiger med ca. 20%
Illustration fra 1. bog om “Prettig contact met de overheid” fra Holland. Læs mere her